När livet blir lite tyngre

Det har gått bra länge sedan jag skrev här .
Det har helt enkelt varit en tyngre tid i mitt och familjens liv, och jag har varit tvungen att försöka spara energi så att det mest vardagliga fungerar och hemmet flyter på.
Idag var jag dock tvungen att sjukskriva mig. Jag vaknade klockan 03 inatt med huvudvärk och oro i kroppen och en övermäktig trötthet, som jag tyvärr kände igen. Jag har haft en trötthet, sömnbrist, svårt att fokusera och läsa en text, väldigt dåligt minne och huvudvärk ett tag nu och jag har känt igen från det året då jag fick diagnosen utbränd, eller som det då hette så fint utmattningsdepression.
Jag var tvungen att stanna hemma. Det tog mig en timme att komma upp ur sängen tills slut.
Men nu har jag lyckats ordna lite här hemma som låg i högar, och i eftermiddag ska jag se till att yngsta dottern studerar till kemiprovet.

citat av PT-Fia . Hennes blogg hittar du HÄR.

Det har varit lite för mycket senaste tiden helt enkelt.
Jag själv har dragits med olika slags hudåkommor till höger och vänster, fått prova salvor och nu äter antihistamin mot Dermografism.
Min yngsta dotter har även hon dragits med hälsoproblem. Enda sedan hösten har hon dragits med långa förkylningar , en efter en, och de är nu uppe i 10 stycken på 7 månader.
Jag ringde till vårdcentralen flera gånger, men eftersom det “bara var virus” fanns inget att göra. Mot hennes hemska hosta som höll henne och oss vakna fick vi hostmedicin som inte hjälpte. Hon blev allt tröttare , långvarig huvudvärk och jag såg vår dotter bli en skugga av sitt gamla pigga, glada, energiska jag. Det gjorde hemskt ont i mig.
Tills slut fick jag en tid på vårdcentralen för att jag sa att dotterns huvudvärk har gett henne väldigt mycket frånvaro i skolan.Vi träffade en ung och trevlig kvinnlig läkare. Och stackars den läkaren då jag hoppade på henne med alla våra funderingar, alla symptom och problem. Men hon klottrade ner allt vi sa i väldig fart, och att vi nu skulle få hjälp. Att hon skulle utreda vår dotter. Och det börjades med undersökning och en hel del blodprover på stackars lillflickan som är väldigt svårstucken.
Vi fick en ny tid och vi kom tillbaka.
Läkaren berättade att dotterns hb var bra, riktigt bra. Men järndepåerna låg väldigt lågt. De låg på 17. Och läkaren tycker de ska ligga på minst 50.
Att detta kan vara en orsak till hennes problem. Hennes b12 var även lägre , och hon tog nya prover för att utesluta glutenallergi. Hon skrev även ut järnmedicin, och även Bricanyl och en PEF för att se om hostan skulle bli bättre. Samtidigt skickade hon remiss till Barnmottagningen för dotterns huvudvärk.
Kvinnan som skrev detta tog järntabletter i tre månader och fick sitt liv tillbaka.

Vi kom hem och satte igång med järnmedicinen. Vi gav henne även extra b12 eftersom vi visste den var lägre. Dottern fick ta Bricanyl och blåsa PEF varje dag och sakta gick faktiskt resultaten uppåt . Hostan lättade och hon fick sova mer. Nu har hennes järndepåer gått från 17 till 36. Hon ska fortsätta att ta järn och ta nya prover om två månader. Vi väntar även på hjärnröntgen för att utesluta något i huvudet som orsakar huvudvärk.
I helgen såg vi för första gången en glimt av vår dotter som hon brukade vara. Och en sådan glädje har jag inte känt på väldigt länge.

Jag hoppas att detta är vägen tillbaka…

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

