Utmattningsdepression och Fibromyalgi

Innan jag drabbades trodde jag inte det fanns något som utmattning och Fibromyalgi.
Jag körde i 120 knyck och studsade hit och dit och gjorde allt, och mådde bra.
Verkligen – jag mådde bra.
Sedan började saker hända runtomkring mig – i lite väl för hög takt. Och lite väl för ofta.
Det enda jag märkte dock var att mitt minne svek. Och jag sökte hjälp för det. Jag kände mig egentligen aldrig trött.
Den historien kan ni läsa här.

 

17092270_10154424591367076_1548434934_n

17092065_10154424590877076_415469730_nTexten är från bloggen ptFia.  Som är fenomenal på att sätta ord på det jag känner!!

“Men utmattningsdepressionen har du väl ialla fall blivit av med nu..?”
Nu har det gått några år. Jag orkar inte svara på den frågan längre. De flesta med utmattningsdepression börjar med att tillbringa första månaden/månaderna i sängen. Sova sova sova.
Jag hade aldrig det tillfället då det hände saker runt oss hela tiden. Min far fick sin andra stroke, min dotter kämpade med sina sjukdomar, tre dödsfall och begravningar, ett bröllop där döttrarna var brudtärnor och så det där vardagliga som möten,läxor, mat, och tvätt då. Även om jag skar ner på jobb så fanns livet där mitt i allt. Och det fortsatte i den takten. Sjukdomar, utredningar,möten och diagnoser för barn , mer möten, allvarligt sjuka syskon..
Jag har tagit de små tillfällena jag fått att vila och andas. Greppat alla små strån jag kan.Vilar mer nu än nånsin förr.
Jag har fått hjälp av bra läkare med att prova mediciner och av fysioterapeut med akupunktur och andningsövningar.
Jag har provat att ändra kost. Jag försöker att träna .
Träna hur då? tänker många.
Texten nedan är taget från bloggen PT-Fia.  :

17035603_10154424597672076_849297672_nFör mig är det lätta styrketräningsövningar och promenader.

Troligen utvecklades utmattningsdepressionen till Fibromyalgin som jag har idag.

Det är inte att jag skäms för att jag är sjuk,utan jag känner att jag inte vill ha den uppmärksamheten längre liksom. “Hur mår du?” ” Ja du, jag är sjuk och trött fortfarande.” Så tråkig “uppmärksamhet”.
Och jag får en massa råd och idéer och även det tröttnade jag enormt på efter nåt år. Kändes alltid som jag inte gjorde tillräckligt för att bli frisk,att folk trodde jag inte ville kämpa tillräckligt hårt – om jag bara gjorde det skulle jag ju bli frisk.

Jag har försökt att hitta ett sätt att leva med det nu. Att klara av att leva med min familj. Att inte längre jaga lösningar och prova varenda fix idé och åter igen bli besviken.
För  jag är bara så  t  r  ö  t  t  !

Tack PT-Fia för dina kloka ord:
17092064_10154424601892076_931080577_n

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

