Ett trött vår

Ibland önskar jag att jag i ord kunde beskriva hur trött jag är.
Hur det känns då jag sjunker ner i soffan med tungt huvud och tårar i ögonvrån.
Då det nästan känns som att jag måste andas manuellt.
Som jag är nu.
Varenda litet minsta krav utifrån verkar kortsluta mig och jag det känns som dimma i huvudet, kroppen värker och benen känns som betong.

Jag har två sjukdomar som gör vardagen lite tyngre, men oftast så rullar det på som det gjorde innan dem. De finns liksom bara där i bakgrunden.
Oväntade händelser som kastar mig fram och tillbaks längs vägen, men framåt kommer jag.
Jag hanterar olika situationer, stress utifrån och släpper det jag har i handen för att rycka ut och släcka bränder.
Jag är jag liksom. Finns alltid där för mina barn och min sambo som är hela mitt liv, och min far. Och försöker att ha kontakt med några få vänner i alla fall.

Men denna vår har jag blivit påmind om att jag faktiskt inte är helt frisk.
Jag har dragit mig tillbaka och försöker att klara av dagen på hemmaplan.
Hemmet, sambo, två väldigt skoltrötta tonårsbarn och allt vad det innebär.

Att säga till folk som undrar “vad är det för fel” på mig att jag är sjuk låter så fel.
Jag har ju inte ont i halsen, är snorig eller har feber. Inte heller ont i mage eller kräks.
Det vanliga som förväntas då man är sjuk.

Jag har faktiskt dragit mig för att säga det.

Och ska jag vara ärlig så tror jag folk tänker “Ok. Hon är sjuk men det är ju inget…hon är ju som vanligt”…så när jag faktiskt faller…så undrar de varför…vad är det för fel?
Vitaminbrist…brist på motion…?
För nåt måste ju ha tillkommit för att detta skulle ske.

Men så är det inte.
Det är bara att min styrka jag besitter att rida ut detta dag efter dag efter dag sinar.
Och allt det andra kommer fram och syns mer.

Igår åkte jag till IKEA för att komma ut och ha trevligt mellan alla måsten, och jag som i vanliga fall rusar runt som en tokdåre kände tyngden i varje steg jag tog. Men jag tog mig runt.
Och inhandlade nya tallrikar och löpare till gröna köket.
12966817_10153573039882076_1041983696_nPå eftermiddagen lagade vi mat och invigde dem.
Sprödbakad torsk.
12969273_10153573039877076_467307551_nDet var väldigt gott måste jag tillägga.
Så enkelt.
Och det gröna i köket ger en sådan vårkänsla.
12969350_10153573039902076_2098407080_n

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

