Sjukdomar som inte syns utåt

När jag var yngre och jag hörde om människor som “gått in i väggen” och drabbats av utbrändhet eller som fått Fibromyalgi så hade jag inte mycket förståelse för dem.
För det var väl egentligen bara att “rycka upp sig”, äta vitaminer, bättre kost och motionera.
Eller hur?

Nej.
När jag för över tre år sedan drabbades av extremt dåligt minne som gjorde att jag glömde kliva av bussen vid jobbet, jag glömde handväskan på ICA, jag glömde möten i barnens skola, jag glömde allt…så sökte jag till slut till vårdcentralen för jag trodde att jag kanske hade fått en stroke.
Jag gick på utredning och läkaren sa sedan:
“Du har en utmattningsdepression. Du är utbränd.”
Mitt svar var då: “Jag är ju inte trött. Jag är glömsk. Och jag jobbar ju inte mycket.”
Min läkare sa då att det handlar inte om jobb.
(Tyvärr står det ofta om jobb i texter man läser om folk som blivit utbrända.)
Och jag får ofta höra: “Hur kan du som inte jobbar mycket vara sjuk?”

Om du håller i ett glas vatten. Och du håller ut armen.
Det känns lätt. Det ser lätt ut.
Men håll det så i 48 timmar och hela din kropp värker av tyngden.
Det handlar inte om storleken av bördan.
Det handlar om hur länge du bär den utan avbrott.

Jag var med om så mycket det året att min kropp hann inte med återhämtning.
Jag har ofta undrat själv hur en kropp orkar egentligen.

(Vill du veta lite om hur jag haft det så läs här.)
12552780_10153396427717076_7286111262282005932_n12540777_10153396427797076_8940790605872298022_n—————————————-
Och jag var arg.
Jag var arg över att inte orka med det lilla jag skulle. Vissa dagar hade jag t.o.m svårt att orka att andas. Det kändes som om jag fick andas manuellt.
————————————————
12507692_10153396427907076_5155675992952195960_n————————————————–
De syftar ofta på arbete / jobb.
Men en arbetsbörda kan vara vad som helst.
Att man gör för mycket utan att återhämta sig.

Jag var med om händelser som jag inte kunde styra över. Och återhämtningen fanns inte där. Jag har försökt under åren att ha den mer. Och att ta promenader och träna och göra saker jag trivs med.
Tyvärr så händer det saker såsom tre dödsfall och begravningar på tio månader, sjukdomar inom familjen och annat som är svårt att undvika.

För ca 15 månader fick jag diagnosen Fibromyalgi.
För många som hör det namnet tänker de “smärta”.
Men Fibromyalgi är mer än smärta.
Det är många, många fler symptom än det.
1914535_10153396427577076_6323989653127076620_n—————————
Det här är några av dem. Vill du läsa om de andra så gå in på
www.fibromyalgi.se

Jag får ofta många blandade råd om även detta.
Det tog mig ett år att acceptera diagnosen och att jobba med mig själv.
Att trots enorm smärta och överväldigande trötthet ta promenader och frisk luft, att fortsätta vara social och att ta hand om min familj.
Jag har provat mediciner, men de hjälpte inte på mig.
Jag har provat andra metoder också.
Så nu kör jag med  röra-mig-ta-en-dag-i-taget-och-göra-mitt-bästa-utan-att-överbelasta-mig-metoden.

Jag försöker också, trots att jag har dessa diagnoser och många gånger mår sämre än tuggummit under din sko, att inte gå igenom dagarna med gnäll och suckar och stönar.
Även om det känns som jag skulle vilja det.
För jag är tacksam över att andas, ha mitt hem och min familj.
Och en handfull vänner.
Och när jag behöver så sjunker jag ner och gråter en stund, sedan reser jag mig igen och fortsätter att leva.

För livet är kort.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

