Vilken onsdag

Morgonen började med att jag knappt tog mig upp ur sängen…men kravlade mig utmattad och med värk till soffan där jag tänkte att jag kunde hålla koll så barnen kom iväg till skolan, och sedan kunde jag vila.
Äldsta dottern D sa sedan att hon mådde inte bra ,och fick då stanna hemma. Hon tillbringade mesta tiden i sängen.
När yngsta dottern M skulle gå till skolan frågade hon vem som hade flyttat på hennes glasögon.
Vi alla hade sett glasögonen på hennes skrivbord på kvällen då hon gick och la sig, så naturligtvis trodde vi att de hade på nåt sätt ramlat bakom skrivbordet.
Hon började att leta men hittade inga glasögon. Jag kom dit och letade igenom hela skrivbordet, bakom och under men hittade inga. Hon fick gå utan glasögon till skolan. Och hon är väldigt närsynt.
Så jag tyckte synd om henne.

Jag fortsatte att leta. Kravlade runt på golvet så knäna och axlar började att värka. Jag gick igenom alla sopkorgar i hemmet. Inte bara en, två, tre gånger utan fyra gånger. Jag hade letat igenom hela hemmet fyra gånger.
Under hela förmiddagen har jag letat i tvättkorgen, tvättmaskinen, badrummet, papperskorgar, i sängar – i kuddfodral och påslakan, under sängar, på och under skrivbord – lyft på allt , i kylskåp, i köket, på balkongen, gått igenom sofforna och tittat under dem, bokhyllor och fönsterbrädor, jackfickor och väskor, lådor…you name it. Allt fyra gånger.
Inga glasögon nånstans.
Kontaktade optiker och under tiden jag väntade och grubblade hann jag tvätta två maskiner tvätt, diska och vika ren tvätt.
Huvudet värkte och brände, och resten av kroppen ömmade.
Detta är inte första gången saker försvinner spårlöst här hemma.

När yngsta dottern kom hem och vi skulle åka till optikern så började vi åter igen leta igenom badrummet… Och lååångt bakom elementet kände jag något mot fingertopparna.
Och jag fiskade upp glasögonen.
Vi jublade av lycka. Och avbokade optikertiden.

Jag avrundade denna dag med att bränna mig ordentligt på ena tummen .
Det ser ut att bli en rejäl blåsa.

Hur har er onsdag varit?

Chihuahua Wearing Eyeglasses August 1999

Chihuahua Wearing Eyeglasses August 1999

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Vilken onsdag

  1. Eva says:

    Ja du var ute lite med maken handlade men inte så mkt mer va bra att du fick upp dom men trist att du brände dig kram

  2. Cissi says:

    Men vilken onsdag! Tur att glasögonen kom fram och hoppas tummen känns bättre idag

Leave a Reply

