Datortomografi av hjärna

Jag skriver detta för när jag själv satt och sökte runt på nätet hur en datortomografiröntgen med kontrastmedel går till så fann jag många olika svar.

Jag fick ett brev med dag och tid från röntgen efter att min läkare hade skickat remiss. Och den tiden var idag, en lördag. (De jobbar helg ibland då kön är lång).
Jag blev emottagen av en väldigt trevlig man och en trevlig kvinna som jobbar där. De tog med mig in i själva röntgensalen.

Den såg ut så här.
datotomografJag fick sätta mig på britsen och de förklarade hur det hela skulle gå till.
Först skulle de ta en översikt bild. Sedan en serie utan kontrastmedel. Efter det spruta in kontrastmedel i armen och ta ännu en serie med bilder. Kontrastmedlet gör att de ska se bättre.

Jag var väldigt nervös.
De berättade att de jobbat där i hur många år som helst och gör hur många som helst i veckan, och aldrig har det hänt något.
Ja, risken finns alltid att någon är överkänslig eller allergisk mot kontrastvätska och det är de beredda på.
De sa också att nu idag ska jag se till att dricka lite extra. Bra om jag får i mig ca 2 liter vatten.
Viktigast är det om man har dåliga njurar eller om man är äldre, men de rekommenderar alla att dricka eftersom kontrastmedlet kommer ut via njurarna sen.

Jag kände mig genast lugnare.
Och de satte en venkateter i armen på mig.
12187820_10153274404597076_4998956134185660286_n

Därefter la jag en handduk över mitt ansikte för då kände jag mig lugnare när de skulle köra in mitt huvud.
De tog en översiktbild och han frågade om allt gick bra.
Sedan körde de en serie röntgenbilder och det tog ca 20-30 sekunder.
De frågade om allt gick bra och sedan gav de mig kontrasmedel i venkatetern.

Jag kände mig varm en sekund, och ja det kändes som man skulle ha kissat på sig.
Värmen försvann väldigt fort och efter nån minut tog de en till serie röntgenbilder på ca 20 sekunder.

Sedan var det klart.
Jag fick sätta mig i väntrummet ett tag. De vill att man ska sitta kvar och se så ingen allergisk reaktion sker. I alla fall här i vår stad. Det kan vara olika.

Jag blev av med venkatetern och den manliga röntgenpersonalen kom ut i väntrummet för att kolla till hur jag mådde och att allt var bra. Han satt t.o.m och pratade med oss en stund.
Jag säger bara OTROLIGT BRA personal på röntgen!

Nu ska jag tillägga att jag har gjort sån här röntgen på akuten. Då var det ingen kontrastmedel och det tog 15-20 sek allt som allt.
Så röntgen en bokad tid och på akuten kan se olika ut.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Datortomografi av hjärna

  1. kos2010 says:

    Ja allt sånt får en av bli orolig o nervös men det gick ju bra 🙂 hoppas det löser sig till slut och att du får vara bra …ha en fin dag kramen

    Evas blogg

Leave a Reply

