Träna med Fibromyalgi?

Träning då?
Kan man träna då man har fibromyalgi?
25827_ec2c126e
Ja det går att träna – eller att röra på sig, som jag säger.

Men hur och när måste alla känna efter själva. Kanske du redan har en rätt aktiv livsstil så  behövs det så mycket mer. Kanske du har väldigt svårt att hitta en träning som passar just dig. Ta kontakt med en sjukgymnast – de flesta är rätt insatta i fibromyalgi numera. Men springer du på nån utan förståelse är mitt råd att byta.

Jag själv klarar av dagliga promenader, aktivt gå och göra ärenden och ha ett städjobb en gång i veckan, samt träna med gummiband eller lätt hantel nån gång i veckan.
För den som inte har fibromyalgi låter detta väldigt lite. Men för den som lider, som jag gör av sjukdomen, förstår vad jag menar.
Det finns även de som inte klarar att ta en promenad. Det känns övermäktigt. Det kan kännas som grus i skorna.
Jag tränade mycket Friskis & Svettis som yngre, och att plötsligt inte komma upp för en trapp kändes löjligt jobbigt. Jag tänkte bara att jag måste ju ha blivit lat.

Det finns de som klarar av att gå på gym, eller gå på olika pass. Och jag säger grattis till dem. Verkligen.
Men alla är inte likadana. Alla har inte samma förutsättningar.

Försök ändå att röra dig lite.
Tio minuter på området är bättre än inget alls. Och ge dig en klapp på axeln efteråt.
Hjärtat och muskler behöver rörelse för att fungera bra och att man inte drar på sig fler hälsoproblem.
Jag började skriva upp när jag hade gått i tio minuter eller tränat med gummiband. Det gav en energi att se det svart på vitt att jag hade klarat av det.
Jag blev inte heller lika rädd då jag fick ont ibland, för jag visste vad det berodde på och det lättade efter ett tag.

Den rörelse som blir av – det är bra rörelse.

Och ta inte åt dig av andra som säger att du borde klara mer.
Det är din kropp. Inte deras. Och det är du som får leva med smärtan. Inte de.

Vill du läsa hela mitt inlägg om fibromyalgi kan du göra det här.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Träna med Fibromyalgi?

  1. kos2010 says:

    träning är bra jag har ju artros o det stärker lederna o i ditt fall är det bra att stärka sina muskler man kan ta en pt till hjälp första gången 🙂 hoppas du hittar ditt 🙂 kramen

    Evas blogg

    • Att träna för HJÄRTA är viktigast. Dvs promenader eller annan rörelse.
      Jag har ingen pt. Jag tycker inte man behöver nån pt, hjälp kan man få från sjukgymnast.
      Jag har tränat många omgångar med sjukgymnast pga rygg och knä innan min fibromyalgidiagnos. Då sa sjukgymnast jag har bra kroppskännedom och att jag har styrka.
      Den har jag velat behålla under åren och därför kör gummiband och lätt hantel. Enkla övningar .
      Svaga muskler har inget med själva fibromyalgi att göra. Att få starkare muskler hjälper inte alltid mot skoven, de kan vara lika hemska ändå. Jag känner några rätt vältränade som lider av fibromyalgi.
      Det handlar mest om att inte dra på sig fler hälsofel.
      Jag skriver detta bara för att så många får höra att “träna musklerna så blir du bättre”. Snarare handlar det om att inte få hjärtfel eller dåliga lungor eller att muskler försvagas. Det gäller alla. Friska som sjuka. Kram

Leave a Reply

