Söndag

Det var ett tag sedan jag skrev här…
Ibland tar livet oväntade vändningar och saker som bloggen får vänta.

Idag såg jag “Trolljägarna” på tv3play.
Det var avsnittet där bla mamman/bloggaren/månggöraren  Madeleine Ilmrud berättade om det näthat hon upplever.
Det var hemskt.
Att folk bara måste se sina hårda ord i tryck, att platta till en annan människa.
Har de inget bättre för sig?
Tycker Madeleine är stark som drog ut troll i ljuset.

Det är jobbigt och svårt att få höra sådant.
Jag själv har fått kommentarer kastade rakt i ansiktet. I verkligheten. Fått höra vilken dålig mamma jag är, och hur synd det är om mina två barn som “måste vara hemma” och inte fick gå på förskola då de fyllde ett år.
Det var enda skälet till deras otrevliga sätt.

Själv är jag nu alltid bestämd med att om jag får otrevliga meddelanden på Facebook så svarar jag inte. Jag tar bort och blockerar direkt.
Det finns inga kanske eller men.
Om någon “vän” är otrevlig så det går ut över gränser gör jag samma sak.

Jag vet många som svarar på meddelandena. Sida efter sida försöker få personen att sluta.
Du föder bara trollet.
Det är det de vill ha.
Kontakt.
All kontakt är föda för dem.
Eller säger att de “struntar i dem” men ändå inte blockerar eller anmäler.
Sätt ner foten och blockera.
Du har ingen skyldighet att svara, att försöka få personen att förstå.
Dessa troll är personer med tråkigt liv och vill förstöra.

Ha nu en bra söndag.
Och njut av livet.

happy-sunday-quotes

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

