Ta en paus!

Är livet en tävling?
Är det en tävling om vem som kan klämma in mest saker på kortast tid?
Eller vem som är tröttast efter dagens bestyr?
Eller vem som ställer upp på jobbet, och vänder sig 180 grader utan att få ett tack av någon?

Det känns nästan så ibland då man surfar runt på nätet eller scrollar på Facebook.

För mig tog det en sjukdom, diagnos och nästan två år för att förstå att man faktiskt behöver vila eller pausa ibland.
Jag är fortfarande en “fartfylld” kvinna som flackar hit och dit och uträttar saker, men skillnaden nu är att jag faktiskt tar pauser.
Mitt “knep” är att göra två knäckebrödsmörgåsar med ost och baby plommontomater samt persilja och gräslök, sjunka ner i soffan och se en film från 80- eller 90-talet.
Det finns ett hav av gamla tv-filmer från de åren.

Så numera ler jag bara då jag lyssnar på folk, eller läser om folk, som berättar hur mycket de stressar runt och hur mycket de gör. Jag är mycket lugnare och självsäkrare. Jag tar inte längre åt mig.
Jag behöver inte bevisa nånting alls.
För jag väljer att leva livet, stanna upp och se, höra, känna, smaka.
Njuta.

 

I am wounded but I am not slain I shall lay me down and rest a while and then I will rise and fight again

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Ta en paus!

  1. Cissi says:

    Är en viktig, men rätt svår läxa att lära sig att pausa.. Men så nyttig och nödvändig!

Leave a Reply

