Ett ljus i mörkret.

Vi föräldrar ska vara ljuset som guidar våra barn.

Idag kände jag den där tröttheten och ilskan bubbla upp inom mig och på min facebook-sida (där jag endast har några vänner och familj) skrev jag:

Jag har ofta varit sympatisk. Förstår folk. Tänker på andra. Men efter över 15 år som mamma tröttnar man på andra föräldrar. Folk som skaffar barn men sen inte gör sitt jobb som förälder. Så pass att deras beteende ibland förstör för mina barn.
Så jag är tyvärr inte lika förstående längre.
Under 15 år har den förståelsen liksom spätts ut tunnare och tunnare. Jag som försöker se andra människor och deras problem och förutsättningar börjar ge upp om folk.
Vad har hänt? Varför lär inte föräldrar ut till sina barn vad som är viktigt? Då menar jag LÄR. Många tar för givet att barnen bara “vet” eller lär sig automatiskt på förskola pch skola. Föräldrar har ansvaret i slutänden. Och man måste börja tidigt tidigt.
Troligen kommer jag ändå visa förståelse och tänka längre än näsan. Oftast. Men det finns allt för många dagar jag suckar.

Och jag hoppas verkligen att mina barn har det som behövs i bagaget när de blir vuxna. Jag får respons ifrån andra vuxna som visar att vi iaf är på rätt väg.

För så känner jag det idag.
Åsikter flyger hit och dit vem som gör vad och när, när saken är den att har du barn, så har du ansvaret för det barnet.
Så många gånger jag har bitit mig i kinden då jag ser föräldrar ramla in sent till ett föräldrarmöte (om de äns behagar att komma), långsamt och ointresserat och babblar högt i mobilen, och ber inte om ursäkt.

För det lär man väl ut?
“Ursäkta att jag är sen. Förlåt att jag avbryter.”
Tydligen inte.

För sen kommer samma elever och släntrar in försent till lektionen.

Jag är så trött på alla som skriker om rättigheter , att vi har rätt till det ena och det andra här i Sverige, men ingen lägger tid på att vi också har skyldigheter.

969489_10151804469792076_326079137_n

Var ditt barns ljus i mörkret!

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Ett ljus i mörkret.

  1. Fina Frun says:

    Ja men precis rätt! Vi har skyldigheter att vara goda medmänniskor, att visa respekt och ta vårt ansvar. Ofta stressas detta bort och allt för många blir då självupptagna och hinner/orkar inte med barn och omgivning 😦

    kram/
    Fina Frun.se

  2. mariette77 says:

    Du har en fin tanke bakom din ilska och jag delar den fullt ut.
    Så många barn som söker uppmärksamhet av mig som har tiden att lyssna på ditt och datt och det riktigt syns och känns att barnen saknar att kommunicera öga mot öga i lugn och ro.
    Alla barn har rätt att glänsa.
    Önskar fler föräldrar vände på steken och levde livet mer på barnens villkor och inte tvärtom. Hittade balansen och mådde bra.
    Kram

Leave a Reply

