Julkänslan?

Jag har sagt detta så många gånger, men det tål verkligen att upprepas.

Julen för mig handlar om känslan.
När jag frågade mina barn ett tag sedan vad som är viktigast på julen så svarade de “att få vara samlade med familjen, se Kalle Anka och äta tillsammans”.
Om man kan få sina barn att faktiskt förstå den känslan så spelar det ingen roll hur många julklappar det finns under granen.

Att ha en röd duk som smyckar bordet, ett tänd fladdrande stearinljus, ha på julmusik i bakgrunden och smutta på en varm rykande glögg medan barnen med leenden i ansiktet glatt trycker  kryddnejlikor i en apelsin – det är JUL för mig!
Doften, känslan, ljus!

Jag förstår inte, nej jag vägrar förstå, människor som är helt okej annars men småsura och bittra så fort den 1 december anländer och muttrar över hur “jobbigt” det är att ta fram en röd duk och ljus som står i skåpet trots att de alla andra dagar på året kan göra saker som kräver mer energi.
Det handlar då inte om sakerna eller energi.
Dessa människor har ingen julkänsla, och det tycker jag är synd.

Det som är ännu mer synd är när människor visar sin surhet mot folk som faktiskt känner julkänslan.
Ni har all rätt att inte gilla julen, men ni behöver inte vara extra småsura just under december.
Tänk på vad mycket energi det tar.
Varför inte stanna upp en stund. Se dig omkring. Njut av vad andra gjort för julkänslan och njut av den istället.

Och julklappar?

Jag behöver ingen julklapp.
Jag har allt jag önskar mig.
Och om  krypa upp i soffan, under röda filten och smutta på en varm glögg med familjen medan vi fnissar åt årets Julkalender tar energi, så får jag tillbaks den energin tusen gånger om när jag känner glädjen och värmen.
Att få tillbringa mystid med familjen är något jag gör året om, så det är inget speciellt i denna familj. Våra barn är vana vid att föräldrarna kryper upp i soffan med dem.

Jag önskar er alla en underbar julkänsla året om.
Kärlek, värme , glädje och ljus.

002

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Julkänslan?

  1. oj så fint du har det här 🙂 ha en skön kväll kramen

Leave a Reply

