Sjukgymnastik

roddgummiband40Jag brukar göra övningar med gummiband hemma för att stärka kroppen.

Men nu pga värken i armhålor och axel har jag skippat gummibandet och gör övningarna utan.
Då blir de sjukgymnastik.
Övningar som t.o.m är rekommenderade för folk med reumatism.
Här kan du läsa.
Jag gör tre övningar utan gummiband nu då pga skada.

1. Rodd.
Håll axlar nere. Låtsas du ror en båt. Dra armbågar bakåt, sen armar framåt och sträck ut.
Gör det kontrollerat.
2. Plocka äpplen.
Titta upp mot taket och höj armen som om du ska plocka äpplen från ett träd. Sänk. Byt arm. Kontrollerat.
3. Lyft axel upp mot öron.
Dra försiktigt upp axlarna upp mot dina öron. Sänk sakta.
Gör det kontrollerat.

Min sjukgymnast sa alltid :”bättre någon få gång om dagen än inte alls” då jag hade skadat knät och kunde bara göra fem gånger av en övning.
Så nu gör jag dessa övningar utan gummibandet.
Och jag gör även övningar för knät fortfarande.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

