Vara mamma

Alla som har barn vet att det inte är lätt att sätta sig i första rummet.
Man är alltid tvåa eller trea efter sina barn.
Och för en mamma är det okej.

Jag tar hand om mig. Jag äter, tar promenader och sover. Jag vilar om jag är sjuk. Jag går till läkare. Jag äter mediciner om jag måste. jag går till tandläkare och betalar summor för att få bra tandhälsa.
Jag vet att jag är lika viktig som alla andra.
Och så klart jag gör det som är bra för mig.

Men jag har även två barn.
Och de tar mest rum i mitt hjärta.
Så är det bara.
Och ibland måste man välja ; jag eller dem. Och jag väljer alltid alltid dem!

För 1,5 år sen hamnade jag på akuten för huvudvärk.
Det visade sig att jag hade drabbats av plötsligt högt blodtryck …säkert kommen av vissa yttre omständigheter.
Jag fick mediciner, började ta dagliga promenader, åt bättre, gick ner 7 kg, försökte stressa ner…allt det där man “ska göra”.

Trots det har inte mitt blodtryck hållit sig nere, utan svajjar.
Så nu får jag höra hela tiden “stressa inte…oroa dig inte….gör inte si…gör inte så…”
Om det bara handlade om mig själv vore det en barnlek.
Då skulle jag lägga mig på soffan med en filt och bra film 7/24 liksom, no problems!

Men nu handlar det om att göra det jag måste som förälder.
I alla år, i alla tider har föräldrar “offrat” sig. Så är det.

Idag var jag och stora tjejen till läkaren. Hon skulle kolla upp allergier, födelsemärke, öra och eksem.
Det började lite hackigt imorse då den yngsta kom senare till skolan pga vissa problem. Men vi kom iväg i tid till läkaren.
Det blev nybokning till öronspolning, en bild som mmsades till hudmottagning, salva på recept och blodprovtagning.
Däremellan skulle jag ta blodtrycket.
Utanför satt min stora tjej och skakade av rädsla för provtagningen. Och så klart var mina tankar där.
Mitt blodtryck togs liggande (ska tas sittande numera egentligen) och det var för högt.
Jag fick höra det vanliga “ta hand om dig…du måste vila….”
Och jag log och sa ja…och tänkte “tar du hand om mina barn idag dårå eller..för dåååå kan jag mer än gärna vila”

Jag kom ut till tjejen och vi gick till labb för att ta proverna, och det var så klart kö.
Dottern var hungrig och nervös.
Då ringer min mobil och det var yngsta dottern som ville bli hämtad pga migrän. Då ska jag säga att jag önskar kloning var lagligt.
Jag förklarade lugnt som det var, att jag kommer så fort vi är klara.
(Nej, ingen annan kunde hämta henne. Och sambon jobbar i annan stad.)
Blodprovet gick bra, men efteråt blev dottern kritvit i ansiktet och höll på att svimma så hon fick ligga kvar.
Jag fick tag i sambon och sa att han får helt enkelt komma hem och hämta yngsta dottern som väntade på skola.
Och han åkte iväg.

Saken är den ska vi föräldrar få vila och få varva ner går det inte att bara släppa allt.
Nån annan måste “pick up the slack”.
Och det är inte alltid var dag man har det.

Man VILL men man KAN inte alltid.
Men man gör det bästa utav det hela.

Eller jag försöker i alla fall göra det bästa utav det hela.

Nu är stora tjejen i skolan igen, yngsta tjejen ligger på soffan…och sambon är och veckohandlar.
Och jag ska småfixa lite.

Hoppas NI fått en bra snart på torsdagen.

ps. nu ringde min dotters läkare och diskuterade en del.
Vilken bra läkare jag skaffat henne.
1q-prince-william-435Prinsessan Diana – en berömd mamma

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

