Att andas

Jag har varit på astma-kontroll idag.
Det var nog tio år sedan jag var på en sådan.
En mycket snäll sköterska ringde och kallade både mig och min dotter.
Så idag har jag puffat och blåst.

Först skulle man andas normalt i ett rör som är kopplat till dator.
Sedan blåsa kraftigt i sex sekunder.
Sedan upprepa några gånger.
Jag har varit lite översjälvsäker på att min astma är under kontroll, jag har inte behövt ta Bricanyl alls sen förra gången jag var förkyld.

Men tji fick jag.
Resultatet var väldigt dåligt.
Jag fick sen ta 6 doser Bricanyl och vänta en stund, och göra om ett testet.
Även då var resultatet lågt, men en aning bättre än förra omgången.
“Obehandlad astma” blev svaret.

Så jag som haft “gamla” modellen av Bricanyl och Pulmicort har nu fått recept på nyare modeller som är lättare att använda.
Novolizer.

nov_device_family_cap_eu_300
Vilken färg du har beror på vilken medicin du har.
Jag ska få en röd och en blå.
Av den röda ska jag ta 4 doser var dag. Ur den blå vid behov.

Jaha,alltid lär man sig nåt.

FREDAG idag.
Vi får middagsgäster.
Vad ska ni göra idag?

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

