Ansvar

En förälder har ansvar för sitt barn.
En förälder har ansvar för att barnet inte far illa, att den har hem och mat, att den får gå i skola.
En förälders ansvar är tungt.
En förälders jobb är det svåraste i världen har många kända och okända sagt.
(Bland annat Oprah.)

Jag har fördelen att ha tid att föra detta ansvar vidare.
Att lära mina barn rätt och fel. Och att vara mer självständiga.
Och jag försöker att utnyttja den.
För föräldrarskap tar tid.

Och alla barn är olika.
Det är något man ska lägga på minnet.

Ibland får man ett sånt där guldkorn man som förälder måste ta vara på.
Idag gick min yngsta själv till Skol IF för att ha fotboll. Detta är på den “stora” skolan med de “stora” eleverna. Första gången hon skulle gå ensam var det lite läskigt för henne. Men min dotter har mobiltelefon med sig i väskan , och jag ringer dit för att se om hon kommit fram så då gick det bra.
Idag kom hon hem som hon alltid gör-
men denna gång utan väskan med mobiltelefonen i.

När hon kom på det i hallen , och jag sa lugnt:
“Då får du gå och försöka hämta den.”
så protesterade hon inte.
(Vilket jag trodde hon skulle göra då hon var trött efter träningen.)
Hon gick.
Till den “stora” skolan. Med de “stora” eleverna.
(Okej,jag erkänner,  jag stod och hängde i fönstret sen och tittade efter henne – och hade hon inte kommit tillbaks efter en viss tid hade denna mamma hjälpt henne.)
När hon inte kom in för det var låst bad hon en vuxen att öppna.
Och hon kom tillbaks med väskan – och mobilen.
Hade hon inte lyckats hade det inte varit hela världen.
Men att hon provade gjorde stor skillnad.
Och oj vad glad hon var då hon kom hem!

Och de gånger man som mamma fått “picked up the slack” när de varit små och man har pratat om ansvar har liksom gett resultat.
Yey!

responsibility

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

