Lördagsparty på akuten

Jag och yngsta flickan gick på kalas på lördagseftermiddagen.
När vi kom hem hade jag fortfarande den där huvudvärken som legat och bråkat med mig i bakgrunden. Jag bestämde mig för att ringa jouren för att få råd. Och de tyckte att jag skulle till akuten.
Sagt och gjort. Jag och sambon bad min far vara barnvakt och vi åkte till akuten kl 17.
Det tog inte lång tid förrän en sköterska kallade in oss i ett rum för att ta blodprover, EKG , temp och blodtryck.
Blodtrycket låg på 158/116.
Högt för att vara jag. Jag har alltid (trots övervikt) skrutit med att jag har helt ok blodtryck.
Sköterskan sa att alla har lite högre på akuten pga stressen.

Vi fick gå tillbaks till väntrummet. Där satt vi nån timme. Jag tappade bort tiden faktiskt.
Till slut kom en manlig sköterska och visade in oss på ett rum.

Jag vet inte hur länge vi satt / låg inne på rummet. Tre timmar tippar jag på. Vi frågade en snäll sköterska om något att äta …klockan var mycket och jag hade inte ätit middag. Hon var så gullig och kom med en bricka med smörgåsar och nyponsoppa.

Vi blev bra förvånade när en ung manlig läkare vid namn Johan slutligen dök upp och skakade hand och frågade hur jag mådde.
Jag berättade att jag haft huvudvärk i fyra dagar. EKG och prover visade ingenting. Allt var bra. Han gjorde en grundlig undersökning…kollade reflexer…kollade mina ögon och balans …kände och klämde…
Min balans var lite “svajjig” konstaterade han.

Han beslutade att ta mitt blodtryck igen och en sköterska kom in. Hon tog trycket två gånger.
Efter 3 timmars vilande var mitt blodtryck på 200/116. Och det tyckte läkaren inte var bra.
Han och kollega beslutade för hjärnröntgen.

De var så gulliga på röntgen och lät mig ta tid (jag har lite cellskräck och röntgenrädsla tydligen). Det gick snabbt och bra.
Efteråt var det mer väntande på svaren.

Nu var klockan över midnatt och vi var bra trötta och möra. Men sambon och jag var vid gott mod, skämtade och skrattade.
När läkaren slutligen kom in igen meddelade han glatt att svaren var bra och att nu kan vi sova gott.

Han beslutade att skriva ut ett blodtryckssänkande. Fast de inte brukar göra så.(Och jag har ingen sån historik)  Men det kändes som han inte ville släppa mig annars.Sedan sa han att jag ska ha koller med min familjeläkare och hon ska följa upp mig.

Jag har inte hämtat ut tabletterna ännu. Jag vill prata igenom med min familjeläkare om biverkningar och vad för andra mediciner kan man ta med dessa och inte ta med dessa…det hann jag inte diskutera med akutläkaren. Speciellt då jag alltid haft bra blodtryck. jag tänker liksom “tänk om detta höga bara är tillfälligt…och så trycker jag i mig tabletter i veckor…”
Skulle kännas skönt prata med en läkare.

Tabletterna heter Amlodipin Accord. Någon som har erfarenhet?

Hur var er lördag? 🙂

 

This entry was posted in Allmänt and tagged . Bookmark the permalink.

5 Responses to Lördagsparty på akuten

  1. goldheart says:

    Oj då men skönt att allt löste sig till det bästa för dig, vila och ta hand om dig nu 🙂 ha en skön söndag kram

  2. Din stackare, men det var väldigt högt tryck hoppas det löser sig kram Diana

  3. goldheart says:

    GRATTIS GRATTIS du la kommentar 8000 hos mig 🙂 ha en fin söndag kväll kram

  4. goldheart says:

    Kikar in & hoppas du mår bra vill oxå önska dig en ljuvlig dag å kram

Leave a Reply

