Brödskam !?

Jag är varken för eller emot. Folk får göra som de vill.

Men jag hade ingen aning om att bröd var förknippat med skam för många.
Vad hemsk egentligen.
Ungdomar som redan har så mycket de inte får göra / äta  i huvudet …de skäms för… Och alla “vi måste vara si ” och “vi måste vara så”.

Jag är nogrann med att prata med mina barn om balans i livet. Maten och rörelse.
För de flesta fungerar det bra.

Texten till denna bild ur Amelia nr 7 2012 lyder:

” I de fettrika och kolhydratfattiga dieternas kölvatten har ett nytt begrepp seglat upp: Brödskam. Man bör helst inte äta bröd, ialla fall inte fel sorts bröd, predikar de frälsta. En skogahlomslimpa är inte värd plasten den är inslagen i. Äta fralla? Nä, det har blivit likvärdigt med att tända en cigarett under fruktstunden på förskolan. ” Äter du vitt bröd? Skäms du inte?”
Men nu efterlyser vi lite sans och vett. Det är inte frågan om skattefusk, det är inget hatbrott, det är inte amfetamin. Det är bröd, och det är gott, och vi vill äta det utan att behöva skämmas eller förklara oss. Vi kräver : ut med brödet ur skamvrån, nu! ”

Och till er som undrar; jag har inte det minsta dåligt samvete. Jag åt en härlig vit italiensk rund fralla med krispig yta till frukost. 🙂

vad åt ni?

🙂

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

6 Responses to Brödskam !?

  1. Fina Frun says:

    Nonsen! Bröd som är så gott 😀

  2. goldheart says:

    Något nytt som måste diskuteras hela tiden ALLT är farligt enl studier snart ..men jag äter sällan bröd pga min mage men annars grovt bröd…frukost laktosfri joggi+ mussli 1 banan + kaffe 🙂 ha en härlig dag å kram

  3. Köpenhamns morsan says:

    Bra inlägg! jag äter oxå bröd! utan att skämmas! och jag är inte överviktig;-) så man blir så trött på detta!

  4. janes says:

    Här äts det massor av bröd.
    Det finns väl inget godare en färskt varmt bröd med en ordentlig smörklick på…
    Ha en jätte fin helg.
    Kramar i massor / Jane

  5. Haha, har precis ätit pizza det räknas väl till bröd?kram/Diana

  6. Mimmi says:

    Håller med… Kan man äta bröd och VILL äta bröd ska man få göra det utan skamkänslor. 🙂
    Tycker i allmänhet folk ska sköta sitt och sluta predika om allt som just DE tycker. 🙂

Leave a Reply

