Jag “hjärta” dig

Hjärtan betyder mycket.
Jag föddes själv med ett hjärtfel, ett enkelt hjärtfel. Samma hjärtfel som min mor och mormor fötts med.
Men då på tidiga 70-talet hade de inte samma erfarenhet och kunskap som nu. Jag var nära på att dö.
Men jag blev räddad av en operation.
Jag har ett långt ärr som går från ryggen fram till under vänster bröst som påminelse.

När min stora tjej (idag 14 år) föddes kollades hon nogrannt med jämna mellanrum och hade inga fel.
När min lilla tjej (idag 8,5 år) föddes kollades hon med jämna mellanrum och de misstänkte samma fel som jag haft.
Hon opererades i Göteborg vid ca 2 års ålder.
Denna gång hade läkare erfarenhet och kunskap och det blev ingen akut-operation, och  inget långt ärr utan bara några hål.

Jag är tacksam.

Hjärt- och Lungfonden har denna månad Alla barnhjärtans månad.
1000 barn varje år föds med hjärtfel. Forskning räddar liv.

 


This entry was posted in Allmänt and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Jag “hjärta” dig

  1. Millan says:

    Tur det fanns hjälp att få. Jag har haft en extra retledningsbana på mitt hjärta som de fixat till..tack o lov..för det gjore mig rätt handikappad även fast det inte var farligt. Hoppas du slipper trycket över bröstet…

  2. Tur att det gick bra 🙂 kram

Leave a Reply

