– 17 grader kallt

Härligt vinterväder ute och det är lockande att gå ut på promenad idag.
Men jag kan inte det.

Jag har astma. Astma som blir mycket värre av kall luft.
Så jag får ta mig ut kortare stunder idag.

Ikväll ska jag på födelsedagsmiddag hos en vän, och eftersom det är så kallt så får sambon köra mig dit och sen hämta mig hem.

 

“Astma betyder andnöd och är en sjukdom som drabbar de nedre luftvägarna. Sjukdomen försvårar passagen av luft till och från lungorna. Den som har astma får problem med andnöd, väsande andning, ökad slemproduktion och hosta. Har man astma är luftrören känsliga för olika typer av retningar. Kall luft, rök och starka dofter kan ge astmabesvär. Förkylningar kan också göra astman besvärligare.

Olika faktorer som kan utlösa eller försämra en icke-allergisk astma:

luftvägsinfektioner, oftast virus
ansträngning (ansträngningsutlöst astma)
kall luft
psykisk stress
tobaksrök, kemikalier eller andra irriterande ämnen som parfymer, svetsrök, och avgaser
vissa läkemedel, t.ex. hjärt- och blodtrycksmedicin från gruppen betablockerare, värktabletter som innehåller acetylsalicylsyra eller inflammationshämmande värktabletter från gruppen NSAID (c:a 5 av 100 med astma får besvär av de här preparaten)”

taget från http://www.folkbildning.net

Hoppas ni alla får en underbar vinterdag !

 

 

 

 

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

3 Responses to – 17 grader kallt

  1. goldheart says:

    Jag har förkylningastma och får svårt med andningen då jag är förkyld o det är jobbigt i mitt yrke ( äldreboende) + kvalster allergisk …allt kom då jag slutata röka …men men jag önskar dig en trevlig lördag kram

    • bambi says:

      goldheart; visst är det jobbigt…Usch! Jag är lite allergisk mot pälsdjur & äldsta jäntan också har allergier och astma (yngsta dottern rider på kusinens häst, då är det nogrannt med ombyte och tvätta händer innan hemgång) Jag är eg dammallergiker också. Men jobbar extra som lokalvårdare. När jag börjar på ett jobb känner jag av dammet, sen när jag “städat upp” och kommer dit en ggn/veckan går det fint. Astman har jag under kontroll med 2 mediciner. Men kylan får det att blossa upp imellanåt. Jag vågar inte vara ute längre stunder. Jag har aldrig rökt, men mamma rökte inomhus då vi var små. 😦 Kram

  2. ergo sum says:

    Usch ja – astman ja… Jag har en mild variant som jag tydligen utvecklat i vuxen ålder via en utdragen hosta.. Men det kostar på att vara ute. Just ute är det ingen fara, men när jag kommer in i värmen igen hostar jag så att jag svimmar.. Blä..

    Hoppas din vecka blir bra! Kram

Leave a Reply

