Hur firar ni jul?

Inte många dagar kvar till jul.
Och jag känner ingen som helst stress.
Julklapparna är under granen.
Här i huset är det mannen som ansvarar för att handla julmaten. (För min del skulle vi kunna bara ha skinka och potatis haha!! men då blir det ramaskri från de andra!) Maten är inte mitt centrum på julafton. Det var det förr… och stressen smög sig på…att ha det perfekta julbordet med 20 olika små rätter och plock…
Inte nu. Maten är inte viktig tycker jag. (Ja, slå mig inte , men jag tycker inte det.)
Det viktiga är julkänslan och barnen.

 

Sambon får sköta mathandlandet. Han vill det. Vi fixar maten tillsammans så gott det går. (Några år har han skött det helt själv.) Sen ska han iväg och hämta folk.
Det blir kokt potatis, brunsås, kokta grönsaker, julskinka, mina hemmagjorda köttbullar, prinskorvar, sill, rödbetssallad, ägghalvor med något på,någon korv och ost, bröd och smör…Nej, tyvärr ingen Jansson…vi äter inte det. Men istället blir det finska jul-lådor; morotslåda och leverlåda. (Inte heller det äter jag , men släkten gillar det.)

Vi har bjudit hem några nära och kära på julafton. När de kommer kan de ta glögg och pepparkaka som står omsorgsfullt framdukat i barnens rum vid deras lilla gran (har det bestämts). Efter maten som äts kring 13.30 , före Kalle Anka så klart, plockar sambon ihop allt. Det blir Kalle Anka enligt tradition…och ja, t.o.m mina barn som är uppväxta med att kunna se tecknat när som helst, har förstått att det är just tradition, och ser på det.  Jag tar sedan fram kaffe och hemmagjorda chokladgodisar.

Efter det kommer nyfikenheten smygandes…barnen börjar bli rastlösa…Vad finns under granen??
Klapparna delas ut. 

Det ska vara tända ljus överallt…julmusik i bakgrunden…Kalle Anka och mys i soffan…. lite choklad…dofta skinka och glögg. Lugnt och skönt. Kramar och pussar.
Det är JUL för mig. 

Hur firar ni julafton?

      

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

3 Responses to Hur firar ni jul?

  1. Skönt att slippa stressen kram

  2. Elin says:

    Julafton firas lite splittrat i år eftersom mina föräldrar har flyttat i sär. julafton firas hemma hos min syster med familj. Juldagen hos mamma(i hennes lägenhet), annandagen är inte helt bokad men det kanske blir hos någon av mina släktingar eller på egen hand.
    Elin

Leave a Reply

